WCZESNA NAUKA CZYTANIA METODĄ SYLABOWĄ
Wczesna nauka czytania metodą sylabową to indywidualne zajęcia dla dzieci w wieku 3-7 lat.
Odbywają się raz w tygodniu i trwają 50 min. Opierają się na współpracy z rodzicami, ponieważ bardzo istotną rolę odgrywa systematyczność
i utrwalenie wprowadzonego materiału.
Operowanie sylabami jest znacznie łatwiejsze od manipulowania fonemami.
Nieuzasadnione jest czytanie dźwięków, które w rzeczywistości nigdy nie są odbierane drogą słuchową.
Dlaczego metoda sylabowa?
-
podział na sylaby jest uwarunkowany rozwojowo,
-
usprawnia technikę czytania,
-
ułatwia dokonywanie syntezy,
-
uwzględnia reguły rozwoju języka,
-
ułatwia tworzenie systemu językowego.
Jaki jest najlepszy czas, aby dziecko nauczyło się czytać?
Metoda sylabowa przeznaczona jest dla dzieci w wieku przedszkolnym i pierwszoklasistów, które dzielą wspólne pole uwagi z dorosłym – jest to umiejętność warunkująca uczenie się przez naśladownictwo, współdziałanie i instrukcję. Należy jednak pamiętać, że między trzecim, a czwartym rokiem życia jest optymalny czas na naukę czytania, ponieważ aktywność mózgu dziecka (plastyczność neuronalna) jest wtedy największa - w wieku trzech lat przewyższa dwukrotnie aktywność dorosłego.
Jak będą wyglądały zajęcia?
Na zajęciach dzieci, w formie kreatywnej zabawy, zapoznają się z samogłoskami, sylabami otwartymi i zamkniętymi, tworzą
i odczytują wyrazy z sylab, uczą się czytać ze zrozumieniem proste teksty.
Ćwiczenia w czytaniu są przeplatane ćwiczeniami ogólnorozwojowymi: dużej i małej motoryki, analizy i syntezy wzrokowej, szeregowania, kategoryzacji, ćwiczeniami pamięci symultanicznej i sekwencyjnej, porządkowania świata od strony lewej do prawej.
Stymulowane są jednocześnie wszystkie funkcje poznawcze dziecka.
We wczesnej nauce czytania stosowane są tylko wielkie litery, zapisane czcionką bezszeryfową, nie wprowadzamy głoskowania
i literowania.
Dla uczniów klasy pierwszej, którzy mają trudności z opanowaniem liter i umiejętnością czytania ze rozumieniem zajęcia prowadzone są na literach drukowanych i pisanych. Na zajęciach będą także usprawniane zaburzone procesy psychomotoryczne istotne w opanowaniu umiejętności czytania i pisania.
5 etapów wczesnej nauki czytania
1. Od samogłosek prymarnych do sylaby otwartej:
- nauka powtarzania, rozpoznawania i odczytywania samogłosek prymarnych A U I (czyli takich, które pojawiają się jako pierwsze w rozwoju mowy dziecka) oraz sekundarnych O E Y .
Podczas wprowadzania samogłosek wykorzystywane są wizualizacje - ruchy dłonią lub rękami. Obrazy liter są połączone w umyśle dziecka z odczuciami kinestetycznymi, które przywołane z pamięci, pozwalają poprawnie odczytać samogłoski,
- nauka globalnego rozpoznawania i odczytywania wyrażeń dźwiękonaśladowczych,
- nauka powtarzania, rozpoznawania i odczytywania sylab otwartych, różnicowanie sylab otwartych,
- nauka globalnego rozpoznawania wyrazów (jest dobrym sposobem wzbudzania motywacji dziecka, dziecko ma satysfakcję płynącą z poczucia samodzielności, ma także ogromną wartość terapeutyczną ponieważ ćwiczona jest pamięć wzrokowa i koncentracja uwagi),
2. Od sylaby otwartej do pierwszych wyrazów:
- budowanie wyrazów z poznanych przez dziecko sylab otwartych i odczytywanie ich,
- odczytywanie sylab składających się z samogłoski i sylaby otwartej,
- czytanie pseudowyrazów z sylab otwartych,
- budowanie i odczytywanie dwu- i trzysylabowych wyrazów.
3. Czytanie sylab zamkniętych:
- wprowadzanie opozycji - sylaba otwarta:sylaba zamknięta,
- czytanie sylab otwartych i zamkniętych w przypadkowej kolejności,
- czytanie pseudowyrazów zbudowanych z dwóch sylab zamkniętych,
4. Czytanie nowych sylab otwartych i zamkniętych:
- rozpoznawanie i odczytywanie sylab,
- wprowadzanie opozycji sylaba otwarta:zamknięta,,
- ćwiczenia w odczytywaniu zestawów: samogłoska + sylaba otwarta, dwóch sylab otwartych, sylab zamkniętych,
- czytanie spółgłosek miękkich w zestawach,
- czytanie samogłosek nosowych,
- czytanie wyrazów zawierających zbitki spółgłoskowe.
5. Samodzielne czytanie tekstów
POMÓŻ DZIECKU W JEGO ROZWOJU :)
zapisy na zajęcia:




